ایجاد تفاوت بین دختر و پسر در تربیت فرزند درست است؟

ایجاد تفاوت بین دختر و پسر در تربیت فرزند درست است
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

ایجاد تفاوت بین دختر و پسر در تربیت فرزند درست است؟!

نویسنده: آکادمی تالیف نوجان

در این مقاله به این می­‌پردازیم آیا خط کشی و ایجاد تفاوت بین دختر و پسر در تربیت فرزند درباره مسائلی مانند انتخاب وسایل و اسباب بازی صحیح است یا خیر!

شما چه فکر می­کنید؟

نگرانی والدین ، روانشناس‌ها و جامعه شناس‌ها درباره ایجاد تفاوت بین دختر و پسر در تربیت فرزند چیست:

می‌دانستید تقسیم بندی‌های جنسیتی برای کودکان آسیب‌زا هستند؟!
در آمریکا تا سال‌های 1970 خبری از دسته بندی جنسیتی برای اسباب بازی‌ها نبود.
تبلیغات آن زمان را که نگاه می­‌کنید متوجه می­‌شوید بچه‌ها با انوع مختلف اسباب بازی‌ها با رنگ‌های شاد و متنوع بازی می‌کنند. از سال 1980 و 1990 طبقه بندی شدن اسباب بازی‌ها شروع می­‌شود.

دینلا که محقق روانشناسی رشد دانشگاه پنسیلوانیا هست، می گوید:

کارکرد اسباب بازی برای بچه‌ها این هست که آن‌ها مهارت‌های جدید یاد بگیرند و از لحاظ شناختی ارتقا پیدا کنند. عروسک‌ها و آشپزخانه‌های ظریف در تعلیم و تربیت بچه‌ها برای توالی شناختی رویدادها و مهارت‌های زبانی خوب هستند.
بلوک‌های ساختمان مانند لگو و پازل مهارت‌های فضایی را آموزش می‌دهند که به ایجاد زمینه برای یادگیری ریاضیات می‌پردازند. بنابر‌این اگر کودکان را در مسیر همه اسباب بازی‌ها قرار ندهیم باعث شدیم گروهی از بچه‌ها یک مسیر رشد را که موجب می­‌شده آنها موضوع تازه‌ای را کشف کنند را از دست دهند.

کریستی اسپیرز براون، استادیار دانشگاه کنتاکی و نویسنده پدر و مادر پس از صورتی و آبی، می‌گوید:

عروسک‌ها نیز به بچه‌ها همدلی و چگونگی مراقبت از یک فرد دیگر را را آموزش می‌دهند. پس نمی‌­توانیم بگوییم فقط دخترها به عروسک بازی نیاز دارند.

سوییت محقق دانشگاه پنسیلوانیا:

وی به پژوهشی اشاره می‌کند که در آن میان تمایل بازی با وسایل چرخ‌دار مثل ماشین، موتور، دوچرخه و … بین دختر و پسر تفاوت معنا داری نبود.

بروان می‌گوید:

کودکان بین 3 تا 5 سالگی از جنسیت آگاه می‌شوند و به سمت بازی با همجنس‌های خود می‌روند به همین علت اگر شما به آن‌ها عکسی را نشان بدهید که ببینند گروهی از دخترها در حال بازی با کامیون هستند آن‌ها هم حاضر به بازی با کامیون می‌شوند.

بروان می‌گوید وقتی بچه‌ها از ثبات جنسیتی آگاه می‌شوند انعطاف‌پذیریشان برای بازی با انواع مختلف اسباب بازی بیشتر می‌شود و والدین می‌توانند انواع مختلف اسباب بازی را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

اما این در بازاری که همه اسباب بازی‌ها را جنسیتی کرده دشوار است.

موانع سخت دیگری هم برای گذر از مرز‌های جنسیتی هست هزینه‌های اجتماعی جامعه‌ای که پر از کلیشه‌های جنسیتی است و از قبل از تولد برای هر تصمیمی از خرید لباس تا وسایل اتاق همه چیز را دخترانه پسرانه دیده است چگونه می‌تواند این شکستن مرز را تاب بیاورد و این کار دشواری برای والدین خواهد بود.”

تفاوت بین دختر و پسر در تربیت فرزند

موضوع فراتر از رنگ آبی و صورتی است!!

حتی بعضی جامعه شناس‌ها گفته‌اند پشت این داستان ها سیاست هم هست در گذشته نمی­‌خواستند زن‌ها وارد جامعه شوند و برای دخترها عروسک‌های سنتی مادر و حمایت‌گری طراحی می‌کردند که باید درخانه بماند و نیاز داشتند مردها به جنگ بروند لذا عروسک‌های سوپرمن طراحی می‌کردند.
اما در سال‌های اخیر به ورود زن به جامعه و بازار کار نیاز است لذا طراحی عروسک‌ها متفاوت شده است.برای دخترها بر اساس اهدافشان یک نوع عروسک طراحی می‌­کنند و برای پسرها نوعی دیگر…
این در حالی است که پسرها و دخترها به بازی کردن با هر دوی آن عروسک ها نیاز دارند برای ارتقا بعد مردانه و زنانه خود.

هر سه محقق امیدوارند روزی طراحی اسباب بازی بر اساس جنسیت شکسته شود و طبقه بندی بر اساس نوع اسباب بازی باشد، انواع پازل، انواع عروسک، قرار نیست عروسک‌هایی با لباس‌های شب برداشته شود، قرار نیست دیگر هیولا و سوپرمن نباشد، اما به جای اینکه در دسته دختر و پسر قرار گیرد در یک دسته کلی به نام عروسک‌ها قرار می‌گیرد با رنگ های متنوع نه فقط آبی و صورتی.

انتخاب اسباب بازی باید بر اساس علاقه مندی‌های شخصیتی و منافع کودکان باشد نه بر اساس جنسیت آن‌ها.

در پژوهشی دیده شده است کودکان 3 تا 5 سال را همراه والدینشان در محیطی گذاشتند و انتخاب اسباب بازی پسرها و دخترها را مشاهده کرده‌اند و نتایج نشان داده که آن‌ها نسبت به انتخاب اسباب بازی‌ها سوگیری داشتند و دخترها به سمت اسباب بازی‌های دخترانه و پسرها به سمت اسباب بازی‌های پسرانه گرایش داشتند و پسرها زمانی که می‌خواستند اسباب بازی بردارند به پدر خود نگاه می‌کردند محققان یکی از عوامل این نتیجه را فشارهای شدید فرهنگی نسبت به تمایز مرد و زن می‌دانند که بسیار در جامعه ریشه‌دار است.
به امید تربیت فرزندان به دور از جنسیت زدگی.

شما هم می‌توانید در انتهای همین مطلب تجربیات و نظرات خود را درباره ایجاد تفاوت بین دختر و پسر در تربیت فرزند برای ما بنویسید و در صورت نیاز به مشاوره آنلاین درباره فرزندپروری می‌توانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید.
ارتباط با نوجان

,

1 دیدگاه ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست
×
واتس آپ