اگر این 9 علامت را داری، دچار فرسودگی در زندگی شده‌ای!

فرسودگی در زندگی
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

اگر این 9 علامت را داری دچار فرسودگی در زندگی شده‌ای!

نویسنده: تیم تالیف نوجان
همه ما در زندگی روزمره خود استرس را تجربه می‌کنیم، ولی اگر این استرس تبدیل به احساس اضطراب دائم در سطح بالا شود، دردسرساز می‌شود.
به‌طور‌مثال، محیط کار برای متخصص گوارش، تنش و استرس زیادی دارد که منجر به بروز علائم روانی و فیزیکی خواهد شد.فرسودگی در طرف دیگر این طیف قرار دارد. در این حالت، فرد به مسائل مهم و بزرگ، زیاد واکنش نشان نمی‌دهد.
زمانی که فرد در درازمدت تحت فشار و استرس باشد، به‌تدریج دچار فرسودگی در زندگی می‌شود. در این حالت، احساس، جسم و ذهن فرد از خستگی مفرط رنج می‌برد.
فرد مبتلا به این وضعیت احساس می‌کند در برابر شرایطی که با آن مواجه است، قدرت خاصی ندارد و کاری از دست او ساخته نیست یا تلاشش بی‌فایده است. بااینکه کمک به دیگران امری رضایت‌بخش است، انرژی و احساسات ما را تحلیل می‌برد و به‌مرور زمان منجر به فرسودگی در زندگی می‌شود. سازمان جهانی بهداشت، فرسودگی را یک پدیده شغلی می‌داند و سه ویژگی را برای آن در نظر گرفته است:

  • احساس از دست رفتن انرژی یا خستگی
  • فاصله گرفتن ذهن از کار یا منفی‌نگری و شکاکی
  • پایین آمدن میزان سودمندی فرد در حرفه‌اش

در سراسر دنیا، فرسودگی در زندگی در بین پزشکان شایع است و بسیاری از افراد در حرفه خود با این مشکل روبه‌رو می‌شوند.
آمار رو به افزایش است و این شرایط به‌ دلایل مختلف بدتر هم شده. خوشبختانه، هم استرس و هم فرسودگی در زندگی قابل درمان است و رسیدن به خودآگاهی در زمینه شناخت علائم اولیه یکی از مهم‌ترین قدم‌هاست:

  • خستگی مفرط
  • عدم تمرکز، انرژی و سودمندی
  • بدبینی
  • زوال شخصیت
  • بی‌تفاوتی
  • افزایش یأس، نااميدى و پرخاشگری
  • سوء مصرف مواد
  • کاهش استانداردهای شغلی
  • تغییر در رفتار

فرسودگی در زندگی

شناخت به‌موقع علائم فرسودگی در زندگی به‌منزله این است که کنترل خودمان را در دست گرفته و سلامتمان را در اولویت قرار دهیم و متقابلاً، این‌کار باعث می‌شود به بیماران خود کمک بهتری کنیم.
از اینکه خود را در اولویت بگذارید احساس عذاب وجدان نداشته باشید. همه ما در ابتدا، مسئول حفظ سلامت جسمی و روانی خود هستیم. می‌توانید از خانواده، دوست و همکارتان کمک بگیرید و از آن‌ها بخواهید به حرف‌های شما گوش دهند. چند دقیقه دور شدن از محیط کار و انجام دادن تمرین مراقبه بسیار اثربخش است.

در فایل صوتی زیر ‌می‌توانید توضیح مختصری درباره فرسودگی شغلی از آقای دکتر فلاح (رواندرمانگر) گوش کنید.


برای سنجش خود در انواع طرحواره‌ها و تست‌های روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.
تست روانشناسی

ذهن‌آگاهی شامل زندگی در لحظه و آگاه بودن نسبت به افکار و احساسات می‌شود. از مدت زمانی که برای تمرین ذهن‌آگاهی صرف می‌کنید دلسرد نشوید؛ چرا‌که در‌نهایت به مقصود می‌رسید و نتیجه زحماتتان را می‌بینید!
حتماً به‌اندازه کافی بخوابید و به ورزش و سرگرمی مورد‌علاقه خودتان یا مهارتی را که دوست دارید یاد بگیرید، فکر کنید. حتی پیاده‌روی برای فاصله گرفتن از روتین کار و زندگی، مؤثر واقع می‌شود. ازجمله دیگر روش‌های استراحت، می‌توان به تعطیل کردن کار در زمان مناسب، استراحت‌های کوتاه و منظم برای خوردن غذا و نوشیدنی و رفتن به تعطیلات به‌طوری‌که استراحت ‌درست‌و‌حسابی داشته باشید و گذراندن وقت با عزیزان اشاره کرد.
درنهایت و مهم‌تر از همه، به دنبال راهی بگردید تا دوباره بتوانید از کار خود لذت ببرید. ارزش‌ها و اهدافتان را به خود یادآوری و با جنبه‌های مثبت کارتان ارتباط برقرار کنید.
یادتان باشد همیشه می‌توانید از همکاران خود کمک بگیرید. آن‌ها از کمک به شما خوشحال می‌شوند و متقابلاً راحت‌تر می‌توانند از شما درخواست کمک کنند. درمورد روش‌های انجام کار با کارفرما صحبت کنید و اگر چیزی اذیتتان می‌کند، حتماً از حق خود دفاع کنید.

شما می‌توانید برای جلوگیری از فرسودگی در زندگی و فرسودگی شغلی با یک درمانگر خوب صحبت کرده و با مسیرهایی که به شما نشان می‌دهد بدون هیچ مشکلی از فرسودگی زودهنگام فاصله بگیرید و یک زندگی خوب رو داشته باشد.
نوجان کلینیک با داشتن درمانگران مجرب همیشه در کنار شما خواهد بود و شما می‌توانید برای مشاوره آنلاین درباره فرسودگی در زندگی از طریق لینک زیر با ما درارتباط باشد.

ارتباط با نوجان کلینیک

,

2 دیدگاه ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست
×
واتس آپ