اهمیت رابطه ایمن بر کاهش پرخاشگری کودکان

اهمیت رابطه ایمن بر کاهش پرخاشگری کودکان,
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

اهمیت رابطه ایمن بر کاهش پرخاشگری کودکان

نویسنده:خانم مریم بیات

کودک : من بستنی میخوام
مادر : نمیشه وقت ناهار خوردنه
کودک : ولی من بستنی میخوام
مادر : گفتم که نمیشه
کودک: شروع به داد زدن میکند و با صدای بلند میگه ولی من بستنی میخوام
مادر : عصبانی میشه و با صدای بلند …….
این داستان چقدر برای شما آشناست ؟
براتون موقعیت هایی پیش اومده که ندونید باید چیکار کنید ؟ و هر کاری که انجام میدید لجبازی کودکتون بیشتر بشه ؟

دلایل پرخاشگری کودکان

یکی از دلایلی که باعث پرخاشگری کودکان میشود نیاز آنها به دوست داشتنی بودن است ، آنها شناخت خوبی از خودشان ندارند و نمیتوانند به خوبی احساساتشان را بیان کنند، در نتیجه شروع به گریه کردن ، پرت کردن وسایل و یا داد زدن میکنند.
تا زمانی که کودکان نتوانند دلایل رفتارهایشان را تشخیص دهند قادر به کنترل آنها نخواهند بود .
قبل از اینکه ما بتوانیم به شیوه ای موثر با مشکلات هیجانی و احساسی برخورد داشته باشیم ، ابتدا باید تشخیص دهیم که در حال تجربه ی یک هیجان هستیم و این هیجان نامی برای خودش دارد.
اگر ما قادر به شناسایی سیگنال های ارسال شده از اندام هایمان نباشیم ، نمی توانیم آنها را تفسیر کنیم در نتیجه قادر به استفاده از مهارت های سازشی برای کاهش تنش ها نخواهیم بود.

اهمیت شناخت احساسات

معمولا تشخیص دادن احساسات برای کودکان خیلی سخت است و آنها نمیدانند وقتی ناراحت یا عصبانی هستند یا حتی خواسته ای دارند که انجام نشده چه کاری باید انجام بدهند . به همین دلیل نیاز به والدینی دارند که به آنها نشان دهند بهتر است در این موقعیت چه کاری انجام دهند .
والدینی که احساسات کودکشان را میبینند، میشنوند و نشان میدهند برای حل مشکلی که دارند چه کاری میتوانند انجام بدهند.
کودکان به دلیل تجربه محدودی که دارند آگاهی کمی نسبت به خود و آنچه احساس میکنند دارند.  از طرفی آنان در سنی هستند که قادر به درک مسائل انتزاعی مانند توصیف غمگین بودن ، ترسیدن یا هیجان زده بودن نیستند ، در نتیجه آنها نیاز دارند مسائل انتزاعی ، تبدیل به مسئله ای عینی و قابل درک شود .
در سنین پایین با بیان کردن احساسات کودکان در موقعیت های مختلف مانند زمانی که آنها شاد ،غمگین یا عصبی  هستند ، میتوانیم آنها را با هیجانات متنوعی که دارند آشنا کنیم.
بیان احساسات کودک توسط والدین ، آن را تبدیل به موضوعی عینی میکند که کودک می تواند آن را درک کند. این کار به کودک نشان میدهد در موقعیت های مختلف چه هیجاناتی را تجربه میکند.

کلمات ساده احساسی را به کودکتان بیاموزید

کودکی که قادر است بیان کند ( من از دست تو عصبانی هستم ) احتمال کمتری دارد که پرخاشگری و لجبازی کند. کودکانی که  قادر به درک عواطف خود هستند می توانند مهارت های کنار آمدن با آنها را یاد گرفته و کنترل بیشتری روی رفتار های خود داشته باشند.

آموزش احساسات

  1. الگوی خوبی برای بیان احساسات باشید: یکی از راه های یادگیری ، یادگیری از راه مشاهده است . زمانی که ما قادر به بیان احساسات خود باشیم، فرصتی برای یادگیری کودکان را فراهم میکنیم که بدانند چگونه میتوانند از کلمات احساسی در واژگان خود استفاده کنند.
  2. فرصتی برای گفتگو در رابطه با احساسات فراهم کنید : در موقعیت های مختلف با کودکنتان در رابطه با احساسی که در آن موقعیت تجربه کرده صحبت کنید.
    برای مثال : (به نظر خوشحال هستی از اینکه قراره بریم پارک ) یا ( فکر میکنم عصبانی شدی که نتونستیم اون ماشین رو بخریم )
  3. نمایش اجرا کنید : یک داستان مورد علاقه ی کودکتان را در نظر بگیرید ، نمایش آن را اجرا کنید و در مورد احساسات شخصیت های آن و عواملی که باعث شکل گیری این احساس شده است صحبت کنید و نشان دهید او چه راهی را برای بیان احساساتش انتخاب کرده است .

در صورت نیاز به مشاوره درباره فرزندپروری و موضوع اهمیت رابطه ایمن بر کاهش پرخاشگری کودکان می توانید از طریق لینک زیر به صورت آنلاین مشاوره بگیرید:
ارتباط با نوجان کلینیک

, ,

2 دیدگاه ارسال دیدگاه جدید

  • صادقی
    دی 20, 1400 12:00

    ممنون از مطالب خوبتون.

    پاسخ
  • مهشید
    دی 20, 1400 12:06

    واقعا بعضی از مطالب باعث درک بیشتر از رفتار های فرزندانمون میشه و خیلی راحت تر می تونیم با فرزندمون ارتباط برقرار کنیم.ممنون از مطلب خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست
×
واتس آپ