دعوا کردن والدین جلوی بچه‌ها

دعوا کردن والدین جلوی بچه‌ها
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

دعوا کردن والدین جلوی بچه‌ها

ایجاد تنش و تعارض بین دو نفر یکی از طبیعی‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است در یک رابطه رخ دهد. حال این رابطه می‌تواند یک رابطه‌ی کاری، دوستی یا خانوادگی باشد. سوال اینجاست که اگر بین والدین تنش و تعارضی ایجاد شد، آیا حتماً باید برای حل آن از فرزندان دوری کنند؟ اگر فرزندان شاهد جر و بحث والدین خود باشند، مشکلی پیش می‌آید؟ یا دعوا کردن والدین جلوی بچه‌ها چه تاثیری بر آن ها دارد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها باید گفت، اشکالی ندارد که در بعضی مواقع جلوی‌ بچه‌ها بحث و یا دعوا کنید، درواقع اینکه کودک یا نوجوان شاهد تعارض میان پدر و مادرش باشد، می‌تواند برای او از جهاتی خوب یا آموزنده باشد، اما موضوعی که خیلی مهم است، نوع بحث شما و نحوه‌ی بیان افکار و احساسات‌تان است که تأثیر بسیار زیادی روی بینش و احساس او در این زمینه دارد.

اگر  شما و همسرتان درگیر یک تعارض همیشگی هستید و این تعارض معمولاً با خشونت فیزیکی یا کلامی، دوری کردن از یک‌دیگر و قهر یا توهین همراه است، قطعاً می‌تواند برای کودکان مضر باشد. کودکانی که در معرض این نوع مشاجره‌ها قرار می‌گیرند و آن‌ها را از نزدیک می‌بینند، اغلب مضطرب، غمگین، عصبانی و‌ دچار افسردگی می‌شوند. این نوع احساسات منجر به اختلال در خواب، عملکرد ضعیف در مدرسه، و اختلال در تمرکز می‌شود. در درازمدت و سال‌های بعد، این کودکان ممکن است قادر به مدیریت اختلاف‌هایشان با دیگران و ایجاد روابط سالم با آنها نباشند.

کودکان با مشاهده اینکه بزرگسالان چگونه اختلافات و مشکلات خود را مدیریت می‌کنند، به طور مشاهده‌ای و احساسی یاد می‌گیرند که از همان روش‌ها برای حل و مدیریت اختلاف‌هایشان استفاده کنند. آن‌چه لازم است بدانید این است که همیشه نباید به دنبال راه‌حلی برای حل مشکلات باشید، بلکه گاهی مدیریت تعارض و اختلاف‌ها اهمیت بیش‌تری دارد. گاهی اوقات ممکن است در جر‌وبحث‌هایی که پیش می‌آید به نتیجه‌ی دلخواه و آن‌ چیزی که برای آن دعوا راه انداخته‌ایم، نرسیم اما همین که احساس کنیم شنیده می‌شویم و شریک زندگی‌مان فرصتی به ما می‌دهد تا احساسات خود را ابراز کنیم، باعث می‌شود هردو طرف یک‌دیگر را درک کنیم و به توافقی مشترک برسیم که پس از بیان احساسات‌مان و همفکری با یک‌دیگر به وجود آمده است. در ادامه به برخی نکاتی می‌پردازیم که توجه به آنها برای برطرف کردن اختلافات به شیوه‌ای سالم و صحیح کمک می‌کند تا دعوا کردن والدین جلوی بچه‌ها به نقطه تاریک زندگی فرزندان تبدیل نشود.

دعوا کردن والدین جلوی فرزندان

  • واکنش نشان دادن را برای 2 دقیقه عقب بندازید

این‌که ما در یک لحظه احساس درد می‌کنیم یا حس تنهایی به سراغ‌مان می آید، فقط 90 ثانیه طول می‌کشد. اگر به خودتان زمان بدهید می‌توانید همه‌ی احساسات خود را به خوبی تجربه کنید و بدانید در لحظه دقیقاً چه احساسی دارید و باید چه واکنشی نشان بدهید. ممکن است در لحظه بخواهید واکنشی از جنس حمله انجام دهید، داد بزنید، در اتاق را محکم بکوبید و قهر کنید . اگر بتوانید این احساس تکانشی را مدیریت کنید و با تخریب کمتری آزردگی‌تان را نشان دهید عالی است، یعنی به جای اینکه بگویید: حالم بهم میخورد یا … ( هر آنچه که خیلی تند و پرخاشگرانه است) فقط با صدای بلند بگویید خیلی عصبانی‌ام یا نیاز دارم تنها باشم و به خودتان فضا دهید تا شرایط تان بهتر شود.

  •     گوش دادن و شنیدن صحبت‌های یک‌دیگر

یکی از بهترین راه‌ها در اختلافاتی که با یک فرد یا یک گروه به‌وجود آمده‌است، گوش دادن ساده است. بسیاری اوقات وقتی شریک عاطفی ما در حال بیان آزردگی هایش هست، ما کلامش را نقدی به خودمان میشنویم و ممکن است دفاعی شویم دیگر او را نمیشنویم انگار به دنبال دفاع از خودمان هستیم و اینگونه است که تعاملی شکل نمیگیرد.

هنگامی که به دیگران این فرصت را بدهید که راجب احساسات خود و عواملی که موجب شده تا از دست شما دلخور و ناراحت شوند صحبت کنند، می‌توانید ارتباط بهتری با یک‌دیگر برقرار کنید و از روش‌ بهتری برای حل مشکل استفاده کنید. به‌جای اینکه ندانسته دیگری را قضاوت کنید، حرف‌های او را به خوبی بشنوید، شاید دچار سوءتفاهم شده‌ باشید و اشتباه برداشت کرده باشید.

اگر رعایت این موضوع همیشه برایتان سخت هست به همسرتان پیشنهاد دهید تا زمان خاصی را برای بیان اختلافات در نظر بگیرید اینگونه متمرکزتر میتوانید یکدیگر را بشنوید و به نیاز هم توجه کنید.

  •     همدلی و دیدگاه‌ دیگری

فقط تجربه کردن تمام احساستان و شنونده‌ی خوبی برای یک‌دیگر بودن کافی نیست! شما باید با شریک‌زندگی خود همدلی کنید. این اطمینان را به او بدهید که او، عواطف و احساساتش را به خوبی درک می‌کنید.

لازم است در بعضی مواقع خود را به جای شریک زندگی خود بگذارید تا ببینید چه احساسی دارد، چگونه فکر می‌کند و از نگاه او جهان چگونه دیده‌ می‌شود. این همان چیزی است که به آن همدلی یا دیدگاه‌گیری گفته‌می‌شود. زمانی که همسرتان این احساس را داشته باشد که خوب درک شده‌است، احساس آرامش می‌کند و دسترسی بیش‌تری به قشر پیشانی مغز خود پیدا می‌کند که باعث می‌شود منطقی‌تر و خلاقانه‌تر فکر کند و بهترین راه حل برای حل اختلافات را پیدا کند.

  •     همکاری با یک‌دیگر

درنهایت، هردو طرف باید با تمایل به حل کردن موضوع و مسئله‌ی پیش‌آمده به میز مذاکره بیایند. هنگامی که افراد با یک‌دیگر همفکری و صحبت می‌کنند، احتمال بیش‌تری دارد که زودتر نتیجه بگیرند.

با یک‌دیگر لجبازی نکنید، راه‌حل نهایی برای حل مسئه هنگامی به وجود می‌آید که هر دو طرف کنار یک‌دیگر حاضر باشند و با آرامش به دنبال راهی برای برطرف کردن مشکل باشند. درطول این همکاری، بهتر است کودکان شاهد این روند باشند تا به خوبی آن را یاد بگیرند.

دعوا کردن با همسر جلوی فرزندان

نتیجه

عجیب نیست اگر در بهترین خانواده‌ها هم شاید بروز اختلاف بین والدین باشیم. این اختلاف انواع مختلفی دارد و بسته به نحوه‌ی مدیریت آن، اینکه فرزندان شاهد نحوه‌ی تعامل والدین خود باشند می‌تواند مضر یا مفید باشد. اگر والدین توان مدیریت هیجانات خود و طرف مقابل، بیان صحیح و درست خواسته‌ها و نقطه نظرات خود را داشته باشند، این موقعیت می‌تواند یک فرصت برای یادگیری فرزندان ایجاد کند. با این حال، در صورتی که والدین در شناخت و ابراز احساسات خود، توجه به احساسات طرف مقابل، بیان خواسته‌های خود و … مشکل داشته باشند، ممکن است حرف‌هایی بزنند یا رفتارهایی داشته باشند که دیدن و شنیدن آنها برای فرزندشان آسیب‌زا باشد. اگر احساس می‌کنید برای بیان خواسته‌ها یا مشکلات خود حین صحبت با همسرتان نیاز به کمک دارید می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید. در آخر می‌توان گفت دعوا کردن والدین جلوی بچه‌ها یک موردی می‌باشد که ممکن است بیشتر از آن که آموزنده باشد مشکلاتی برای فرزندان ما هم ایجاد کند.

در صورتی مشکلات و بحث‌های شما از نظرات قابل حل نیست و فکر میکنید با ادامه این روند باعث آسیب رسیدن به فرزندانتان در آینده می‌شود بهتر است با یک رواندرمانگر مسایل خود را مطرح کنید تا مشکلات شما بیش از این بیشتر نشود.
در صورت نیاز به رواندرمانی انلاین می‌توانید از طریق تماس با نوجان با پشتیبان‌های ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست
×
واتس آپ