خیانت، یک فریب عاطفی

خیانت
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

خیانت،یک فریب عاطفی
نویسنده:تیم تالیف نوجان
خیانت چیست؟

خیانت در رابطه یک مسئله پیچیده و حساس است که می‌تواند پیامدهای منفی زیادی را برای افراد درگیر و رابطه‌ی آنها داشته باشد.خیانت یکی از عوامل اصلی شکست رابطه‌های عاطفی و تخطی از پیمان و عشق و وفاداری است که زوجین با یک دیگر بسته‌اند.
در این مقاله انواع خیانت را معرفی می‌کنیم سپس واکنش‌ به خیانت توسط افراد مختلف را بررسی می‌کنیم و در انتها راه‌هایی که برای ترمیم رابطه بعد از خیانت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید را مطرح می‌کنیم.

انواع خیانت

  • خیانت فیزیکی: شامل برقراری رابطه جنسی است با کسی غیر ازهمسر. ممکن است به شخص دیگر وابستگی عاطفی داشته یا نداشته باشد. این یکی از واضح‌ترین و دردناک ترین انواع خیانت است.
  • خیانت عاطفی: شامل ایجاد وابستگی عاطفی یا صمیمیت با شخص دیگر، بدون رابطه جنسی است. خیانت‌های عاطفی ممکن است به اندازه خیانت‌های فیزیکی آسیب برسانند، زیرا شامل به اشتراک‌گذاری افکار، احساسات و اسرار شخصی با کسی غیر از همسر است. خیانت عاطفی همچنین ممکن است در طول زمان منجبر به خیانت فیزیکی شود.
  • خیانت مجازی: این خیانت کاملاً آنلاین رخ می‌دهد، از طريق پيامك، چت كردن، تماس تصويري يا استفاده از برنامه‌ها يا وب سایت‌های قرار ملاقات با محتوای جنسي، بدون رضایت و اطلاع از همسر است. خیانت مجازی مي‌تواند يك نوع خيانت عاطفي يا جنسي باشد، بستگي به ماهيت و حدود تعاملات آنلاين دارد.
  • خیانت شی‌ء: شامل دنبال کردن علاقه يا سرگرمي است که به نقطه نزديك به وسواس مي‌رسد، به حدي که منجر به غفلت از رابطه مي‌شود. وقتي يک همسر به قدري سرگرم علایق‌اش شده باشد که نيازها و احساسات همسرش را ناديده يا بي‌توجه بگذارد، مي‌توان آن را يک نوع خيانت در نظر گرفت. به طور مثال مردی که به شغلش بیشتر از همسرش توجه می‌کند و آن را مهم تر از همسرش می‌داند و تمام زمان خود را صرف کار می‌کند.
  • خیانت عاشقانه: شامل داشتن یک رابطه عاشقانه با شخص دیگری است که ممکن است هر دو وابستگی عاطفی و جنسی را به همراه داشته باشد. خیانت عاشقانه معمولاً جدی‌تر و بلند مدت‌تر از انواع دیگر خیانت است زیرا شامل علاقه پیدا کردن نسبت به شخص دیگر است در حالی که در رابطه دیگری متعهد هستید. خیانت عاشقانه همچنین ممکن است شامل دروغ گفتن، فریب دادن و پنهان کردن رابطه از همسر باشد.

واکنش به خیانت

واکنش به خیانت و فرد خیانت کار

اگر خیانت دیدیم چه کنیم؟
افراد مختلف ممکن است راه‌های مختلفی برای واکنش به خیانت داشته باشند، بستگی به شخصیت، شرایط و ارزش‌ها  دارد. بعضی ممکن است تصمیم به جار و جنجال و مقابله با فرد خیانت کار بگیرند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است سعی کنند آرام و درک کننده باشند. بعضی اتفاق افتاده را با خانواده،دوستان، آشنایان و …. در میان می‌گذارند و از آنها مشورت و کمک می‌خواهند درحالی که بعضی دیگر این اتفاق را پنهان کرده و تلاش می‌کنند تا به تنهایی مشکل را حل کنند. ممکن است بعضی از افراد سعی کنند رابطه را دوباره بسازند و فرد خیانت کار را ببخشند، در حالی که بعضی دیگر رابطه را پایان می‌دهند و تا همیشه دلخور باقی می‌مانند.

پس جواب و تاوان خیانت چیست؟
همانطور که گفته شد واکنش به خیانت به شدت تحت تاثیر ارزش‌هایمان و نوع خیانت قرار دارد و نمی‌توان یک جواب واحد برای عاقبت کسی که خیانت می‌کند بدهیم.پس اگر با خیانت مرد یا خیانت زن روبرو شدید همه جوانب را در نظر بگیرید تا با کمترین آسیب روحی روبرو شوید و یک واکنش منطقی به خیانت شریک زندگی خود بدهید.

ترمیم رابطه بعد از خیانت

بیشتر افرادی که قربانی خیانت می‌شوند،می‌خواهند رابطه‌ی خود را دوباره بسازند و بسیاری از آنها نیز باهم می‌مانند. متأسفانه، این به معنای بهبود واقعی زخم ایجاد شده  نیست. تفاوت قابل توجهی بین حفظ یک رابطه موجود و تعهد به ساختن یک رابطه جدید از آوار وجود دارد.

درد و غمی که همراه با شکاف دردناک در اعتماد است، به راحتی از بین نمی‌رود. هر دو شریک باید کاملاً متعهد باشند که هر چه لازم است برای یادگیری از آنچه اتفاق افتاده انجام دهند و به سمت آینده پیش بروند.
حتی وقتی احساسات قوی، نظیر:  گناه، ترس، خشم، زخم، ناامنی، شک به خود و تحقیر وجود دارد، بسیاری از زوجین ممکن است هنوز پیوندی داشته باشند که نمی‌خواهند پایان یابد.

رابطه‌ی آنها ممکن است هنوز به دوستان، خانواده، ایدئولوژی‌های مذهبی یا معنوی، پایداری مالی و تاریخچه مشترک و مهم آنها مربوط باشد. یا ندانند که بعد از جدایی و یا طلاق چه سرنوشتی برای آنها درجامعه وجود دارد و حتی از فکرکردن به قضاوت و داوری‌های مردم وحشت کنند.

به هرحال عده‌ی زیادی هستند که  به دلایل مختلف تصمیم به بازسازی و ترمیم رابطه بعد از خیانت می‌گیرند که می‌توانند از راهکارهایی نظیر: بخشش خود و شریک خود، صادق و شفاف بودن با یک دیگر، پذیرفتن  مسئولیت عمل و احساسات خود، بازسازی اعتماد و صمیمت به تدریج، ایجاد یک دید جدید برای رابطه و جستجو برای کمک حرفه‌ای در صورت نیاز استفاده کنند.

همچنین شما می‌توانید قبل از این که خیانت رخ بدهد جلو آن را بگیرید که با خواندن مقاله راه های جلوگیری از خیانت به جای اینکه بعد از آسیب به زندگی خود دنبال ترمیم آن باشید از آن جلوگیری کنید.

ترمیم رابطه بعد از خیانت

برداشت‌های اشتباه از خیانت

  • خیانت فقط رابطه ی جنسی است: خیانت می‌تواند شامل صمیمت‌های عاطفی، ارتباطات آنلاین،قرارهای عاشقانه یا هر رفتاری باشد که از مرزهای یک رابطه عبور می‌کند، پس خیانت فقط رابطه‌ی جنسی نیست.
  • افراد ثروتمند و بعضی از افرادِ فرهنگ های خاص بیشتر خیانت می کنند : خیانت می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد ، بدون توجه به درآمد ، تحصیلات ، مذهب، قوم و یا نژاد آنها.
  • کسی که یک بار خیانت کند همیشه خیانت می کند:خیانت یک ویژگی ثابت نیست که کسی آن را داشته باشد یا نداشته باشد. این یک رفتار است که ممکن است بسته به شرایط ، شخص و رابطه تغییر کند. بعضی افراد ممکن است یک بار خیانت کنند و دیگر هرگز این کار را تکرار نکنند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است به صورت مکرر و با افراد مختلف خیانت کنند.
  • اگر فردی خیانت کند به این معنی است که همسرش را دوست نداشته است: خیانت لزوماً به این معنا نیست که شخصی عشقش را به همسرش از دست داده یا دیگر او را دوست ندارد.بعضی از افراد ممکن است به دلایل نارضایتی یا عدم رضایت از رابطه خود خیانت کنند، اما بعضی دیگر ممکن است به دلایل خستگی ، کنجکاوی یا جستجوی هیجان خیانت کنند،درحالی که هنوز عاشق همسر خود هستند و او را دوست دارند.

مجازات قانونی خیانت در ایران

مجازات قانونی خیانت به همسر، در ایران بستگی به وضعیت تأهل و جنسیت خیانتکار دارد. اگر خیانتکار متأهل باشد، مجازاتش سنگسار تا مرگ است و اگر خیانتکار مجرد باشد، مجازاتش صد ضربه شلاق است.

مشاوره آنلاین خیانت

دلایل خیانت کم نمی‌باشد و خیانت،یک مسئله رایج و چالش برانگیز است که بسیاری از روابط را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خیانت ممکن است بسته به موقعیت و افراد درگیر،علل،انوع و پیامدهای مختلفی داشته باشد.
سعی کنیم به جای فرار از مسائل و رفتن به سمت خیانت به دنبال راه حلی برای حل مسائل به نحو احسن باشیم.یادمان نرود ما درقبال احساسات، عواطف و قلبی که ما را باور کرده است، به شدت مسئولیم.

در صورتی که نمی‌توانید مسایل مربوط به خیانت را حل کنید و روز به روز با مشکلات جدیدتر و حادتر روبرو می‌شوید می‌توانید با یک روانشناس خوب برای درمان خیانت و مشکلات بعد از خیانت مشاوره بگیرید.

برای درخواست مشاوره آنلاین خیانت می‌توانید از طریق لینک زیر از درمانگران مجرب نوجان کلینیک درخواست وقت کنید تا در کمترین زمان و بهترین شکل مشکل خود را حل کنید.

ارتباط با نوجان کلینیک

تست روانشناسی آنلاین

, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست
×
واتس آپ