دلایل خیانت و راه های جلوگیری از آن

دلایل خیانت
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

دلایل خیانت چیست و چرا خیانت رخ می‌دهد؟

نویسنده:تیم تالیف نوجان

خیانت در یک رابطه مسئله پیچیده و حساسی است که می‌تواند پیامدهای منفی زیادی را برای افراد درگیر و رابطه‌ی آنها داشته باشد.اولین سوالی که برای ما ممکن است پیش بیاید این است که دلیل خیانت به همسر و شریک زندگی چیست؟
رابطه‌ای که در آن خیانت به وجود بیاید یا طرفین حس خیانت به یک دیگر را داشته باشند روز به روز مشکلات آن رابطه بیشتر می‌شود و نیاز می‌باشد که در کمترین زمان به این موضوع رسیدگی شود .به همین منظور ما در اینجا به بررسی مهمترین دلایل خیانت می‌پردازیم سپس راه‌های جلوگیری از خیانت را به شما می‌گوییم.

دلایل خیانت:

  • کمبود رضایت: گاهی اوقات، افراد به دلیل عدم خوشحالی یا ارضای رابطه فعلی خود خیانت می‌کنند. ممکن است خستگی ، تنهایی ، نادیده گرفته شدن یا تحسین نشدن را از طرف همسر خود احساس کنند. ممکن است نیازها یا انتظارات مختلفی داشته باشند که توسط همسرشان برآورده نمی‌شود. خیانت ممکن است برای آنها هیجان، توجه، محبت یا تأیید را فراهم کند که در رابطه خود از دست داده‌اند.
  • تمایل به تنوع: گاهی اوقات، افراد به دلیل کنجکاوی یا جذب شدن توسط شخص دیگری خیانت می‌کنند. ممکن است شهوت جنسی بالایی داشته باشند یا به صورت تکانه‌ای عمل کنند که باعث می‌شود به تجربه‌های جدید یا چالش‌های جدید بپردازند. ممکن است همچنین ویژگی شخصیت یا گرایش ژنتیک داشته باشند که آنها را برای خیانت بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. این افراد به خیانت تمایل پیدا می‌کنند چون برای آنها نوآوری، ماجراجویی، هیجان، یا لذت را فراهم می‌کند.
  • مشکلات عاطفی: گاهی اوقات، افراد به دلیل دارا بودن مسائل عاطفی حل نشده‌ای که رابطه خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خیانت می کنند. ممکن است عزت نفس پایین، ناامیدی، اضطراب، افسردگی یا آسیب‌هایی که دیده‌اند باعث شود که خود را نالایق یا ناراحت بدانند.خیانت ممکن است برای آن ها یک عامل حواس پرتی و چاره‌ای برای فروکش کردن دردهایشان باشد.
  • عوامل موقعیتی شرایط: گاهی اوقات افراد تحت تأثیر برخی از عوامل خارجی قرار می‌گیرند که ممکن است فرصت یا وسوسه‌ای برای خیانت باشد.مواردی چون: موقعیت استرس زا، یک فصل کار دوراز خانواده،تحت تأثیر الکل،مواد مخدر یا فشار دوستان قرار گرفتند.
  • سرد شدن نسبت به ظاهر یک دیگر: ممکن است به تدریج و با گذر زمان در زندگی مشترک،زیبایی‌های فرد برای دیگری تکراری و یکنواخت شده باشد و دیگر جذابیت آن چنانی نداشته باشد و جذابیت و زیبایی های فرد دیگر (غیر از همسر) توجه شخص را به خود جلب کند و منجر به خیانت شود.
  • سردی روابط : این حالت زمانی رخ می‌دهد که عشق بین دو طرف مثل روز اول نیست و به تدریج و با گذر زمان علاقه‌ی آنها نسبت به هم کم شده است و دیگر به اندازه‌ی روزهای اول ازدواج، نسبت به هم تمایل عاطفی یا جسمی ندارند.
  • در دسترس نبودن همسر: در زندگی بعضی از زوج‌ها به دلايلي مثل زندانی شدن یکی از طرفین، بستري شدن يكي از آنها در بيمارستان، سفر کاری به شهر یا کشوری دیگر، فاصله می‌افتد. این فاصله بسته به نوع آن از چند روز تا چند ماه زمان می‌برد در چنين شرايطي، يكي از طرفين به دلايل عاطفی يا جسمی به فکر رفع نياز های خود با شخص دیگر می‌افتد.

راه های جلوگیری از خیانت

افراد با چه ویژگی‌هایی بیشتر خیانت می‌کنند؟

  • خودشیفتگی : افرادی با این ویژگی کسانی هستند که احساس می‌کنند خیلی مهم هستند،کمبود همدلی و نیاز به تحسین دارند. در این فراد بیشتر احتمال خیانت وجود دارد چون فکر می‌کنند حق این را دارند که به راحتی خیانت کنند. این افراد همچنین تأیید دیگران را جستجو می‌کنند، کمبود تعهد و وفاداری دارند و از فریب دادن دیگران لذت می‌برند.
  • نداشتن اعتماد به نفس کافی: خیانتکار ممکن است اعتماد به نفس پایین و تصویر منفی از خود داشته باشد. آنها ممکن است احساس ناشایست بودن برای عشق و شادی کنند. به احتمال زیاد به دلیل اینکه دنبال کسی هستند که باعث شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند، سعی می‌کنند خلأ در زندگی خود را پر کنند، با استرس و آسیب مقابله می‌کنند، درنتیجه رابطه‌ی خود را خراب می‌کنند و دست به خیانت می‌زنند.
  • هیجان خواهی : یک خیانتکار ممکن است فردی ریسک پذیر باشد که دوست دارد در حاشیه زندگی کند. آنها اغلب به کارهای هیجانی تمایل دارند و از وفاداری به یک نفر خسته و بی حوصله می‌شوند. ممکن است به دلیل اینکه هیجان خواه ، بی پروا، ماجراجو، یا کنجکاو هستند خیانت کنند. این افراد کسانی هستند که از پنهان کردن اسرار و چالش های زندگی خود ازشریک عاطفی خود لذت می‌برند.
  • فساد اخلاقی: یک خیانتکار ممکن است دارای مجموعه‌ای از ارزش‌ها و باورهایی بسیار متفاوت از همسر خود باشد. آنها ممکن است به وفاداری به یک نفر یا صداقت باور نداشته باشند. و خیانت را امری قابل قبول و عادی می‌دانند. آنها ممکن است به دلایل اینکه به عواقب کارهایشان اهمیتی نمی‌دهند، به همسر خود احترام نمی‌گذارند، احساس پشیمانی یا گناه نمی‌کنند، دست به خیانت بزنند.

همانطور که در ابتدا گفته شد دلایل خیانت بسیار زیاد می‌باشد که پس از متوجه شدن آن باید در کمترین زمان به این موضوع رسیدگی کنیم و اگر شرایط رابطه و نوع خیانت به گونه‌ای بود که باعث بخشش باشد می‌توانید برای ادامه رابطه با شریک زندگی خود مقاله راه‌های ترمیم رابطه بعد از خیانت را مطالعه کنید.
با درنظر گرفتن همه جوانب شما می‌توانید راه‌های جلوگیری از خیانت را در ادامه مطالعه کنید تا به جای اینکه از شریک زندگی خود خیانت ببیند از آن جلوگیری کنید.

افراد با چه ویژگی‌هایی بیشتر خیانت می‌کنند

راه های جلوگیری از خیانت

  • از وسوسه و هوس دوری کنید و به جایگزین‌های جذاب توجه کمتری داشته باشید.این ممکن است نیاز به خودتنظیمی و خودکنترلی داشته باشد، که ممکن است تحت تأثیر عوامل موقعیتی و خصلتی قرار بگیرد.
  • ازتکنیک‌های نگهداری یا حفظ همسر، مانند بهبود ظاهر جسمانی، تأکید بر عشق و مراقبت از آن، صرف کردن زمان با یکدیگر استفاده کنید. اینها راهبردهایی هستند که روانشناسان تکاملی برای نگهداری همسر واقع یا دور کردن رقبای احتمالی شناسایی کردند.
  • پیوند امن یا عاطفی با همسر خود بسازید، که می‌تواند اعتماد، صمیمیت و تعهد را افزایش دهد. این ممکن است شامل تبادل نیازها و احساسات، پاسخگو بودن و حمایت کردن و حل مناسب مشکلات باشد.
  • زندگی جنسی رضایت بخش با همسر خود را حفظ کنید، که می‌تواند شور، لذت و ارتباط را تقویت کند. همچنین باید به هر گونه مشکل یا مسئله جنسی رسیدگی کنید تا از سرد شدن رابطه جلوگیری کنید.
  • همخوانی را تمرین کنید، که به معنای هم مسیر بودن عمل‌های شما با ارزش‌ها و باورهای شماست. این ممکن است شامل صادق بودن، پایبند بودن و پاسخگو بودن برای انتخاب‌های و رفتارهای خود و همچنین احترام به ارزش‌ها و باورهای همسر شما باشد.
  • به صورت فردی و به عنوان یک زوج با هر گونه استرس یا چالش که ممکن است رابطه‌ی شما را تحت تأثیر قرار دهد، مقابله کنید. این ممکن است شامل کمک گرفتن از یک درمانگر، مشاور، دوست یا خانواده و … باشد و یا استفاده از مهارت‌های سالم مقابله مانند آرامش، ورزش و سرگرمي.
  • مرزهای شفاف و پایدار برای رفتار، افکار و رابطه خود تعریف کنید. این ممکن است شامل تعریف آنچه که برای شما و همسر شما خیانت به حساب می آید،باشد همچنین سعی کنید از موقعیت‌ها و افرادی که ممکن است رابطه تان را به خطر بیندازند، دوری کنید.

آمار خیانت در ایران و جهان متفاوت می‌باشد و همانطور که در این مطلب خواندید دلایل خیانت زیاد است و باید این موضوع را درنظر داشت که خیانت،یک مسئله رایج و چالش برانگیز است که بسیاری از روابط را تحت تأثیر قرار می دهد. خیانت ممکن است بسته به موقعیت و افراد درگیر،علل،انوع و پیامدهای مختلفی داشته باشد.
سعی کنیم به جای فرار از مسائل و رفتن به سمت خیانت به دنبال راه حلی برای حل مسائل به نحو احسن باشیم.یادمان نرود ما درقبال احساسات، عواطف و قلبی که ما را باور کرده است، به شدت مسئولیم.

در صورتی که نمی‌توانید مسایل مربوط به خیانت را حل کنید و روز به روز با مشکلات جدیدتر و حادتر روبرو می‌شوید می‌توانید با یک روانشناس خوب برای درمان خیانت و مشکلات بعد از خیانت مشاوره بگیرید.

برای درخواست مشاوره آنلاین خیانت می‌توانید از طریق لینک زیر از درمانگران مجرب نوجان کلینیک درخواست وقت کنید تا در کمترین زمان و بهترین شکل مشکل خود را حل کنید.

ارتباط با نوجان کلینیک

تست روانشناسی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست
×
واتس آپ