10 دلیل احتمالی قطع ارتباط جنسی در زوجین

قطع ارتباط جنسی
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

10 دلیل احتمالی قطع ارتباط جنسی در زوجین

ارتباط جنسی یکی از حساس‌ترین دغدغه‌های ذهنی افراد در بزرگ‌سالی  است، به طوری که بسیاری از افراد وقتی بحث ارتباط جنسی و مسائل مربوط به آن پیش می‌آید، غالباً سکوت می‌کنند.

این موضوع به خصوص برای زوج‌هایی دشوارتر می‌شود که مدتی است ارتباط جنسی را از رابطه‌ی خود حذف کرده‌اند. چنین افرادی غالباً از اینکه به سمت همسرشان بروند و درباره‌ی دلایل قطع ارتباط جنسی با او صحبت کنند، مطمئن نیستند و تردید دارند. این تردید ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که یکی از آنها می‌تواند این باشد که افراد نگران باشند چیز خوبی نشنوند.

در این مطلب، فهرستی از رایج‌ترین دلایل برای متوقف شدن ارتباط جنسی را آورده‌ایم تا با مطالعه‌ی آن، کمی به افرادی که از صحبت کردن درباره‌ی این موضوع هراس دارند، کمک کرده باشیم. فراموش نکنید که این‌ها دلایل قطعی برای وجود اختلال در ارتباط جنسی افراد نیستند و در هر رابطه‌ای، ممکن است یک یا چند عامل زیر دخیل باشند.

چرا در یک رابطه‌ی عاطفی، ارتباط جنسی ضعیف و حتی قطع می‌شود؟ در ادامه به 10 دلیل احتمالی قطع ارتباط جنسی در زوجین اشاره می‌کنیم و در انتها راهکارهایی برای بهبود رابطه می‌دهیم.

قبل از اینکه ادامه مطلب را بخوانید در صورت تمایل می‌توانید فایل صوتی زیر را از خانم دکتر محمدی نسب درباره قطع ارتباط جنسی بشنوید:

 1.وقتی افراد از صحبت کردن درباره‌ی مشکلات در ارتباط جنسی اجتناب می‌کنند

گاهی اوقات ممکن است افراد از کیفیت و کمیت رابطه‌ی جنسی خود با شریک عاطفی‌شان راضی نباشند، با این حال از صحبت کردن از آن ترس داشته باشند. به طور مثال، از این ترس داشته باشند که بفهمند همسرشان دیگر آن‌ها را مثل قبل جذاب نمی‌بیند. همچنین، احتمال دارد از این بترسند که همسرشان با شخص دیگر ارتباط جنسی داشته باشد. در واقع ممکن است نگران باشند که شخص دیگری از نظر جنسی برای شریک عاطفی‌شان جذاب‌تر به نظر رسیده باشد و او این فرد سوم را به شریک‌ عاطفی‌اش ترجیح داده باشد.
در این شرایط، نوع عمیقی از احساس رهاشدگی و بی‌کفایتی می‌تواند فرد را دربربگیرد. توجه کردن به این موضوع، می‌تواند تا حدی نشان دهد که صحبت کردن درباره‌ی مشکلات در ارتباط جنسی چقدر می‌تواند برای افراد دشوار باشد. در نتیجه‌ی این دشواری، اگر فرد به دلیل ترس از مواجه شدن با چیزی که دوست ندارد از شریک عاطفی‌اش بشنود از صحبت کردن اجتناب و سکوت کند. آینده‌ی رابطه به خطر افتاده و این امکان وجود دارد که رابطه کم کم ضعیف‌ و ضعیف‌تر و حتی به طور کامل قطع شود.

2.وقتی جنبه‌ی کاری و تجاری، بر جنبه‌ی عاطفی رابطه غلبه کرده

گاهی ممکن است محوریت رابطه‌ی بین دو نفر از رابطه‌ی عاطفی به رابطه‌ی کاری و تجاری تبدیل شده باشد. دو نفر را در نظر بگیرید که یک بیزنس خانوادگی را با یک‌دیگر شروع کرده باشند. طبعاً همکار و شریک تجاری بودن، به تنهایی نمی‌تواند به یک رابطه‌ی عاطفی آسیب جدی وارد کند. اما با توجه به اینکه انجام فعالیت تجاری دردسرها و نگرانی‌های خاص خود را دارد، وقتی افراد دائماً درگیر استرس‌های این نوع رابطه بوده باشند و مرزبندی‌های روشنی هم برای این بُعد از رابطه‌ی خود تعریف نکرده باشند، ممکن است این بخش، جای بخشِ عاطفی را در رابطه‌ی آن دونفر پر کرده باشد و آن لطافت‌های یک رابطه‌ی عاطفی دیگر جایی در ارتباط میان آن دو نفر نداشته باشد.
در این شرایط، ارتباط جنسی هم که می‌تواند به نوعی نمایانگر میزان عمق رابطه‌ی عاطفی آن دو نفر باشد، ممکن است یا به شکل ماشینی و از روی رفع تکلیف انجام شود یا اساساً به آخر لیست اولویت‌های دو نفر در رابطه تبدیل شود. در واقع، افراد آن قدر خسته از کار باشند و آن قدر اختلافات تجاری با یکدیگر داشته باشند، که دیگر زمان و فضایی برای پرداخت به این جنبه از رابطه نداشته باشند.

3.یک یا هر دو نفر دچار خستگی هستند

همه‌ی ما از تأثیرات خستگی بر‌ ارتباط جنسی می‌دانیم. گاهی یک یا دو نفر در رابطه‌‌ی عاطفی، دچار خستگی جسمی یا روانی زیاد هستند و اولویت‌های روزمره‌ی زندگی از جمله پرداخت به بچه‌ها، پرداخت قبض‌ها، مراقبت از والدین و … برای آنها انرژی و تمرکز کافی برای پرداخت به بُعد‌های دیگر رابطه از جمله ارتباط جنسی باقی نگذاشته است. در چنین شرایطی، نه تنها برقراری ارتباط جنسی، حتی فکر کردن به آن هم می‌تواند برای فرد سخت باشد.

4.یک یا هر دو نفر احساس بدی به بدن خود دارند

بالاخره همه‌ی ما همیشه اندامی ایده‌آل و فیت نداریم. برخی از ما که هیچ وقت نداشته‌ایم. به مرور زمان و با بالا رفتن سن و اتفاقاتی نظیر جراحی، زایمان، سبک زندگی ناسالم و … ، بدن ما ممکن است تغییر کرده باشد. فارغ از دلیل دور شدن وضعیت بدن فرد از شرایط ایده‌آل، وقتی کسی احساس بدی نسبت به خود دارد و خود را ناخودآگاه فردی جذاب نمی‌داند، چه دلیلی دارد که بخواهد مدام خودش را در برابر شریک عاطفی‌اش عریان کند تا ارتباط جنسی برقرار کنند؟ این فرد دائماً درگیر این مشغله‌ی ذهنی است که چرا چربی دورشکم‌ش اینقدر شده، پاهایش چاق شده و … . چنین فردی رهایی فکری لازم را برای آنکه بخواهد یک ارتباط جنسی خوب و باکیفیت با شریک عاطفی‌اش برقرار کند، ندارد. ترجیح می‌دهد بدن خود را پنهان کند تا مبادا با قضاوت شریک عاطفی‌اش، مقایسه شدن و حتی طرد شدن از سوی او مواجه شود که این مورد به مرور زمان باعث قطع ارتباط جنسی می‌شود.

5.یک یا هر دو نفر احساس‌های ناخوشایندی حین برقراری ارتباط جنسی تجربه می‌کنند

ما با شریک عاطفی‌مان ارتباط جنسی برقرار می‌کنیم تا احساس خوبی را با او تجربه کنیم. وقتی حین ارتباط جنسی، دچار احساس‌های ناخوشایند بدنی (مثل درد در ناحیه‌ی آلت تناسلی) یا روانی (مثل مجبور شدن به انجام رفتارهایی که دوست نداریم) می‌شویم، طبیعی‌است که کم کم از این موقعیت فاصله بگیریم. زمانی که درباره‌ی این احساس‌های ناخوشایند با شریک عاطفی‌مان صحبت نکنیم و به دنبال دریافت حمایت عاطفی یا کمک برای حل مسئله نباشیم، این موقعیت می‌تواند قاتل بخش بسیار مهمی از رابطه‌ی عاطفی ما، یعنی ارتباط جنسی باشد.

6.ارتباط جنسی به یک روتین تکراری برای یک یا هر دو نفر شده

به طور ساده، عدم تازگی و داشتن ارتباط جنسی به شکل تکراری شبیه به چیزی که هر دفعه انجام می‌شود، ممکن است برای زوجین خسته کننده‌ شود و به مرور زمان حوصله‌ی آن‌ها را سر ببرد. منطقی است که هیچ یک از ما دوست نداشته‌ باشیم کار تکراری را بارها و بارها انجام دهیم. اگر متوجه این دل‌زدگی نباشیم، درباره‌ی آن صحبت نکنیم و به دنبال تغییر آن نباشیم، ممکن است کم‌کم، میل جنسی ما کاهش پیدا کند و باعث قطع ارتباط جنسی شود.

7.رابطه اخیراً دچار یک طوفانِ ناشی از خیانت بوده

وقتی رابطه‌ای گرفتار موضوع مهم و آزاردهنده‌ای مثل خیانت می‌شود، احساس‌های شدید و ناخوشایندی در فردِ آسیب‌دیده و حتی فردی که خیانت کرده ایجاد می‌شود. ممکن است اعتماد به شدت آسیب ببیند، خشم و غم بسیاری در فرد ایجاد شده باشد و صحبت نکردن درباره‌ی این مسائل، باعث می‌شود مثل یک زخم عمیق در روان باقی بماند. اعتماد به شریک عاطفی، کلید اول برقراری ارتباط جنسی است و در صورتی که این اعتمادِ زخم‌خورده درمان نشده باشد، برقراری ارتباط جنسی باکیفیت که دو طرف از آن لذت ببرند، کار بسیار دشواری خواهد بود.

8.بی‌توجهی به بهداشت فردی ممکن است باعث قطع ارتباط جنسی شود.

ممکن است همسر شما قبل از آمدن به تخت‌خواب، دوش نگیرد، لباس‌های تمیز به تن نداشته باشد یا دندان‌های خود را مسواک نزده‌ باشد. مواجه شدن با بوی بدِ ناشی از بدنِ عرق کرده، لباسی که بوی بیرون می‌دهد، و دهانی که بوی قرمه‌سبزی می‌دهد می‌تواند برای فرد مقابل بسیار آزاردهنده و به عبارتی، Turnoff باشد: یعنی شور و هیجان جنسی را در فرد مقابل خاموش کند. البته افراد در این زمینه حساسیت‌های متفاوتی دارند و در هر صورت تا زمانی که درباره این حساسیت‌ها صحبت نشود، یک جای کار لنگ خواهد ماند.

9.یک یا هر دو نفر از طرف مقابل عصبانی هستند

شخصی که از دست همسرش عصبانی است، احتمالاً نمی‌خواهد رابطه‌‌ای خوب و صمیمی با یک‌‌دیگر تجربه کنند. حل‌و‌فصل خشم برای زوج‌ها بسیار حیاتی است. اگر حل نشود به بسیاری از زمینه‌های زندگی مشترک آن‌ها راه می‌یابد و زندگی جنسی احتمالاً در این جا به شدّت آسیب می‌بیند. فراموش نکنیم که برقراری ارتباط جنسی، به رهایی ذهنی و بدنی دو طرف نیاز دارد. از این رو، چطور می‌توانیم از فردی انتظار داشته باشیم در عین حال که از طرف مقابل خود عصبانی است و نسبت به او خشم دارد، نیاز های طرف مقابلش را تمام و کمال برطرف کند و عشق و مهر و محبت به او عرضه کند؟

10.یک یا هر دو نفر در حال مصرف داروهایی هستند که در عملکرد جنسی اختلال ایجاد می‌کند

گاهی دارویی که مصرف می‌کنیم ممکن است عوارض جانبی‌ای داشته باشد که بر میل و توان جنسی ما اثر نامطلوب بگذارد و به مرور زمان باعث قطع ارتباط جنسی با شریک زندگی خود شود. لازم است در صورتی که دارویی برای موردی روانپزشکی یا پزشکی دریافت کردیم، از عوارض جانبی آن از پزشک سوال کنیم تا فکری به حال آن کنیم.

همچنین مواردی مانند اعتیاد ببش از حد به خودارضایی هم گاهاً باعث کم شدن رابطه جنسی و حتی ارتباط جنسی بین زوجین شود.

* نکاتی برای بهبود صمیمیت و ارتباط جنسی :

اگر شما هم با مشکلاتی نظیر مشکلات بالا در ارتباط جنسی‌خود با شریک عاطفیتان مواجه هستید، زیاد نگران نباشید. چرا که  هنوزهم خیلی کار‌ها می‌توانید انجام دهید تا رضایت خود از ارتباط جنسی‌تان را بهبود دهید و از قطع ارتباط جنسی خود جلوگیری کنید:

  • کمک گرفتن از یک سکس‌تراپیست: سکس تراپیست ممکن است راه‌حلی برای مشکل شما باشد. در برخی موارد، صحبت کردن درباره‌ی این‌ موضوعات آسان نیست. گاهی اوقات مهارت‌های ارتباطی بین زوجین مناسب و خوب نیست. در این مواقع ممکن است شما به کمک یک سکس تراپیست نیاز داشته‌ باشید.
  • بررسی داروهایی که مصرف می‌کنید: اگر عملکرد جنسی شما پس از شروع درمان با یک داروی جدید کاهش یافت، قبل از آن که داروی خود را تغییر دهید، به دنبال مشاور یا پزشک باشید. به همین ترتیب، اگر فکر می‌کنید که یک بیماری مزمن یا عوارض جانبی عمل جراحی در راه شما قرار گرفته‌ است، با همسر و پزشک ‌خود در مورد نگرانی‌های خود، صحبت کنید.
  • تغییر روش برقراری ارتباط جنسی برای جلوگیری از قطع ارتباط جنسی: گاهی اوقات این روش بسیار سودمند است. از روش‌های متنوع و مکان‌های جدید و متنوع برای برقراری ارتباط جنسی با شریک عاطفی‌تان استفاده کنید. البته اگر خودتان دوست دارید و همسرتان نیز تمایل دارد.

آمار افرادی که بدون داشتن ارتباط جنسی، زندگی‌خود را سپری می‌کنند!

متأسفانه،‌ در ایران، تا این لحظه داده‌ای در‌دسترس نیست امّا پژوهش‌هایی که در آمریکا انجام شده‌است، آمار‌های زیر را به ما نشان می‌دهد:

  • افرادی که بدون داشتن ارتباط جنسی در شش ماه تا یک سال گذشته زندگی کرده‌اند:%15  از زوج های متاهل بوده‌اند. (نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۹)
  • افرادی که ارتباط جنسی آن‌ها کمتر از یک بار در ماه یا کمتر از 10 بار در سال بوده‌است: 25% تا 50% از ازدواج ها را شامل شده‌است. (روانشناسی امروز در سال ۲۰۲۲)

در یک رابطه‌ی عاطفی، گفت‌وگو کردن درباره موضوعات مختلف و صحبت کردن از نیازها و خواسته‌ها، برای بسیاری از مسائل حیاتی است. اگر یک زوج باهم خوشحال باشند و یک‌دیگر را دوست داشته باشند، از ارتباط جنسی خود لذت بیش‌تری می‌برند. بنابراین، سعی کنید مشکلات را حل کنید و اجازه ندهید احساسات منفی روی‌هم انباشته شوند که باعث مشکلاتی مانند قطع ارتباط جنسی و دیگر موارد شود. اگر به کمک نیاز دارید تا احساسات منفی ‌خود را بدون آسیب رساندن به همسر خود بیان کنید، از یک روان‌درمانگر کمک بگیرید تا به شما کمک کند متوجه شوید چرا نمی‌توانید به خوبی احساسات‌تان را شناسایی و ابراز کنید.

1 دیدگاه ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست
×
واتس آپ