عوارض و فواید خودارضایی

خودارضایی
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

طبعاً عالی ترین روش رفع نیاز جنسی، داشتن یک رابطه کامل جنسی است. اما همه انسان ها در همه شرایط زندگی به این موضوع دسترسی ندارند. از این رو، افراد زیادی در هر سن‌ و سال درگیر خودارضایی هستند و از تحریک کردن خود لذت می‌برند. اگر شماهم جزو این دسته از افراد هستید، لازم است بدانید صرف عمل خودارضایی عوارض جدی آنچنانی به همراه ندارد و سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد و حتی در بعضی مواقع مفید نیز هست. اما خودارضایی در چه شرایطی آسیب‌زا می‌شود و اگر فوایدی دارد، آن فواید چیست؟ پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید چه باورهای اشتباهی در ارتباط با خودارضایی داشته‌اید.

قبل از اینکه ادامه مطلب را بخوانید، در صورت تمایل می‌توانید فایل صوتی زیر از خانم دکتر محمدی نسب را درباره خودارضایی بشنوید:

خودارضایی چه آسیب‌هایی دارد؟ از افسانه تا شواهد علمی

برخلاف تصور عموم، خودارضایی به خودی خود آسیب‌ روانی و جسمانی خاصی ندارد و بخش طبیعی و سالم از رشد جنسی فرد است که استفاده از دست‌ها، انگشتان، اسباب‌بازی‌های جنسی یا سایر اشیاء برای تحریک اندام تناسلی و سایر نواحی حساس بدن را شامل می‌شود.
اما وقت خودارضایی به کرّات انجام می‌شود، معایبی را برای فرد ایجاد می‌کند. به طور مثال، اگر فرد در یک رابطه عاطفی است، ممکن است در نتیجه خودارضایی، دچار مشکل در ارتباط جنسی با شریک عاطفی خود شود. اما خودارضایی در حالت طبیعی مزایایی از جمله کاهش استرس و بهبود خلق را به همراه دارد.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی عبارت است از تحریک کردن خود و سایر نواحی حساس بدن مثل اندام تناسلی برای ایجاد لذت جنسی می‌باشد. این یک رفتار رایج در بین افراد با هر سنی است.
خودارضایی، نقش مهمی در داشتن رشد جنسی سالم دارد و یک راه طبیعی برای کشف بدن، تجربه‌ی احساس لذت و رسیدن به نقطه‌ی ارگاسم است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید افراد مجرد تنها کسانی نیستند که خودارضایی می‌کنند بلکه افرادی که دارای روابط جنسی هستند نیز، خودارضایی می‌کنند و این یک عمل طبیعی است.

فواید خودارضایی چه چیزهایی می‌باشد؟

می‌توانم حدس بزنم هنگام خواندن این قسمت از مقاله چه فکری در سرتان می‌گذرد، حق دارید کمی تعجب کنید. زیرا همیشه از معایب خودارضایی و عوارض آن شنیده‌ایم. اما در این بخش ما قصد داریم شما را با فواید آن اشنا کنیم. خودارضایی برای شما خوب است زیرا فواید زیادی برای سلامت جسمی و روانی دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که خودارضایی می‌تواند:

  • استرس و اضطراب را کاهش دهد.
  • کیفیت خواب‌تان را بهتر کند.
  • موجب افزایش تمرکزتان شود.
  • روحیه‌ی شما را بهتر کند.
  • دردتان را تسکین دهد.
  • زندگی جنسی‌تان را تقویت کند.
  • از افسردگی جلوگیری کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، هنگامی که با استفاده از خودارضایی به ارگاسم می‌رسید، بدن شما هورمون‌های خاص به نام دوپامین و اکسی توسین را ترشح می‌کند. دوپامین در اغلب مواقع «هورمون‌‌احساس‌خوب» نامیده می‌شود و اکسی‌توسین به عنوان «داروی‌عشق» شناخته می‌شود. این هورمون‌ها احساس مثبت مانند شادی را در بدن شما افزایش می‌دهند، آن‌ها همچنین در بدن شما برای مقابله با هورمون استرس (کورتیزول) کار می‌کنند.

عوارض خودارضایی چیست؟

خودارضایی به خودی خود عارضه‌ی جانبی جدی ندارد. باورهای غلط و نادرستی در ارتباط با خودارضایی وجود دارد اما تحقیقات صحت هیچ یک از آن‌ها را ثابت نکرده است.

چند مورد از باورهای غلط درمورد خودارضایی:

افراد زیادی فکر می‌کنند که خودارضایی ممکن است منجر به مشکلات زیر شود:

  • از دست دادن بینایی
  • رشد مو در کف دست
  • ناباروری
  • کاهش میل جنسی
  • اختلال نعوظ
  • کاهش تعداد اسپرم
  • کوچک شدن آلت تناسلی
  • تبدیل شدن به یک بیمار روانی

گرچه هیچ یک از موارد بالا از عوارض خودارضایی نیست، اما ممکن است برخی از افراد دچار عوارض جانبی ناخواسته‌ای شوند.

احساس گناه بعد از خودارضایی

ممکن است در مورد خودارضایی خود احساس گناه داشته باشید و عذاب‌وجدان بگیرید، اما بهتر است به خاطر داشته باشید که از نظر علمی، چیز اشتباهی درمورد خودارضایی وجود ندارد. با این حال ممکن است، از افراد مختلف اطلاعات اشتباه و حرف‌هایی را بشنوید که احساس گناه شما را بیش‌تر کند، در این مواقع می‌توانید با یک درمانگر سلامت جنسی صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا احساس گناه یا عذاب وجدان خود را کم و درنهایت از بین ببرید.

عوارض خودارضایی

آمار خودارضایی در مردان و زنان

طبق یک نظرسنجی که توسط انجمن بین‌المللی جنسی پزشکی در آمریکا گزارش شده‌است، دفعاتی که یک فرد در زندگی‌اش خودارضایی می‌کند، بیشتر از برقراری ارتباط‌ جنسی اتفاق می‌افتد.

در مردان ۱۸ تا ۵۹ ساله، فراوانی خودارضایی از یک‌بار درهفته تا چندبار در ماه متفاوت بود. حتی حدود ٪۲۰ از مردان گزارش کرده‌اند که دو الی سه بار درهفته و کم‌تر از ۲۰٪ بیش از چهار بار در هفته خودارضایی می‌کنند. زنان گزارش کرده‌اند که یک بار درهفته یا کم‌تر خودارضایی می‌کنند.

اگر بیشتر از این آمار خودارضایی می‌کنید و توامان در یک رابطه عاطفی هم هستید، شاید باید به وجود یک مشکل در رابطه عاطفی تان شک کنید. اما اگر مجرد هستید، این لزوماً به این دلیل نیست که مشکلی وجود دارد. تعداد دفعاتی که یک فرد خودارضایی می‌کند بسته به شرایط متفاوت است.

خودارضایی یک فعالیت سالم و لذت بخش محسوب می‌شود اما آیا می‌تواند اعتیادآور باشد؟

اصطلاح «اعتیاد پیدا کردن به چیزی» معمولاً برای توصیف چیزهای زیادی به کار برده می‌شود، از برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا مواد غذایی. با این حال، اعتیاد صرفاً یک احساس یا تمایل شدید برای انجام کاری که از آن لذت می‌برید، نیست. این یک وضعیت پیچیده‌ در مغز است که با ناتوانی درتوقف استفاده از یک ماده یا انجام یک رفتار علیرغم پیامد‌های منفی آن تعریف می‌شود.

اگرچه اعتیاد به خودارضایی در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5 یک مشکل روانشناختی قلمداد نشده‌است، با این حال می‌تواند باعث ناراحتی، به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و ایجاد مشکلاتی در روابط شود که ممکن است تأثیرات عمیقی بر زندگی یک فرد بگذارد.

علائم رایج اعتیاد به خودارضایی:

اعتیاد به خودارضایی علائم مختلفی می‌تواند داشته باشد. در زیر برخی از شایع‌ترین علائم را که نشان‌دهنده‌ی احتمال بالای ابتلای فرد به اعتیاد به خودارضایی هستند، ملاحظه می‌کنید:

  • از کاهش یا توقف خودارضایی حتی زمانی که می‌خواهید آن را کم یا ترک کنید، ناتوان باشید.
  • بعد از خود ارضایی احساس گناه و ناراحتی شدید داشته باشید. به دلیل از دست دادن حساسیت دستگاه‌ تناسلی در رسیدن به ارگاسم با شریک‌جنسی خود مشکل داشته باشید.
  • خودارضایی به اندازه‌ای تکرار شود که دیگر جنبه‌های زندگی شخصی شما را مختل کند و نتوانید به بقیه‌ی کارهایتان رسیدگی کنید.
  • زمانی که ناراحت می‌شوید یا درموقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرید، فوراً به سراغ خودارضایی بروید.
  • آن‌قدر به خودارضایی مشتاق شده‌اید که نمی‌توانید انتظار بکشید تا به خانه بروید و خودارضایی کنید، هر لحظه منتظر هستید تا یک موقعیت خلوت پیدا کنید و خودارضایی کنید.

اعتیاد به خودارضایی

آیا انجام بیش از حد خودارضایی، عوارضی دارد؟

شواهد بسیار زیاد نشان می‌دهد که خود ارضایی به خودی خود عارضه‌ی منفی خاصی برای افراد ندارد. با این حال اگر بیش از حد انجام شود، می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت جسم و روان فرد ایجاد کند. از جمله این موارد:

  • پریشانی عاطفی و روانی
  • سرخ و متورم شدن پوست ناحیه تناسلی و اطراف آن
  • به وجود آوردن مشکلاتی در رابطه‌ی جنسی با شریک زندگی که ممکن است بعد از مدتی به قطع ارتباط جنسی هم منجر شود.

برای برخی از افرادی که از نظر اخلاقی یا مذهبی مخالف خودارضایی هستند، انجام خودارضایی می‌تواند باعث کاهش عزت‌نفس شود.

چه کارهایی برای کاهش خودارضایی می‌توان انجام داد؟

اگر احساس می‌کنید اعتیاد به خودارضایی پیدا کرده‌اید، اولین قدم این است که درمورد آن با یک روان‌درمانگر صحبت کنید. لازم است بدانید که روان‌درمانگرها کاملاً محرمانه عمل می‌کنند و هرچیزی که شما درمورد آن با روان‌درمانگر خود صحبت کردید، بین خودتان باقی می‌ماند.

گزینه‌های درمانی برای اعتیاد به خودارضایی شامل روان‌درمانی است تا علت اصلی این رفتار را شناسایی کنید. سپس شما و درمانگرتان می‌توانید برای ایجاد راه‌هایی برای کاهش و یا حذف خودارضایی، با یک‌دیگر همکاری کنید.

کارهایی که خودتان می‌توانید برای کاهش خودارضایی انجام دهید.

اگر به متخصص دسترسی ندارید، دست‌کم بهتر است خودتان کاری برای کاهش خودارضایی خود انجام دهید.

  • دوری کردن از عواملی که موجب تحریک شما می‌شود مانند فیلم‌های پورن. سعی کنید زمان خالی خود را با فعالیت‌های دیگری مانند ورزش پر کنید.
  • سعی کنید بیش‌تر زمان خود را در اجتماع و با دیگران بگذرانید.
  • درمورد اینکه چگونه با ناراحتی و استرس خود مقابله می‌کنید، خوب فکرکنید و راهکارهای جدیدی برای مقابله با آن‌ها به کار ببرید.
  • زمان کمتری درخانه یا محل کار تنها بمانید.
  • می‌توانید با افراد دیگری که مثل شما تصمیم به ترک یا کاهش خودارضایی گرفته‌اند، صحبت کنید و نگرانی‌های خود را مطرح کنید و با همفکری یک‌دیگر، راه‌های جدیدی برای مدیریت رفتارهای جنسی بیاموزید.

خودارضایی حس خوبی دارد و می‌تواند این حس برای شما خوب باشد. درنهایت اینکه چه مقدار این کار را انجام می‌دهید یک تصمیم شخصی براساس نیازهای شما است. اگر به زندگی شخصی،رابطه با شریک زندگی خود و یا زندگی کاری شما آسیبی نمی‌رساند یا باعث ناراحتی شما نمی‌شود، یک فعالیت کاملاً طبیعی است که می‌توانید از آن لذت ببرید، اما اگر احساس می‌کنید باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شما می‌شود، می‌توانید از یک روان‌درمانگر کمک بگیرید تا این موضوع را به خوبی کنترل کنید و از مشکلاتی که ممکن است براش شما پیش بیاید جلوگیری کنید.
برای انتخاب رواندرمانگر خوب هم باید ابتدا بهترین کلینیک روانشناسی را پیدا کنید و از میان درمانگران آن کلینیک بهترین انتخاب را انجام دهید.

فایل صوتی زیر از آقای دکتر صادق فلاح است که به جمع‌بندی این مطلب درباره خودارضایی می‌پردازد. همچنین توضیحاتی درباره تست‌های روانشناسی که در ادامه لینک آن را قرار دادیم داده شده است که میتوانید با انجام آن‌ها خودتان را در شرایط مختلف بسنجید.

 

برای انجام انواع تست روان شناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.
تست روانشناسی

6 دیدگاه ارسال دیدگاه جدید

  • علیرضا
    مهر 26, 1402 21:58

    یک عالمه مطلب درباره خودارضایی توی اینترنت هست اما کمتر مطلبی اینقدر علمی درباره ش نوشته.

    پاسخ
  • ناشناس
    دی 5, 1402 16:36

    تو دور زمونه ای که یک جوان شرایط ازدواج نداره تنها راه برای کاهش تنش جنسی خودارضایی هست ولی در صورتی که فرد نسبت به خودارضایی اعتیاد داشته باشه حتما باید به روان درمانگر مراجعه کنه

    پاسخ
    • ممنون از نظرتون
      بله دقیقا درسته…اگر هر چیزی از حد خودش بیشتر بشه نیاز به جلوگیری و حتی درمان دارد.همینطور موضوع خودارضایی که ممکنه به اعتیاد به خود ارضایی منجر بشه و به حدی برسه که نیاز به درمان و حتی مشاوره با درمانگر باشه.

      پاسخ
  • بسیار مطالب جالبی بود خوبه ک بصورت علمی مزایا و معایبش را عنوان کردید جامع بود ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب پیشنهادی

فهرست
×
واتس آپ